Маркетплейс (від англійського "marketplace" - "ринкова площа") - по суті, це той же ринок, тільки в інтернеті. Це електронна торговельна платформа, яка допомагає продавцям і покупцям знайти один одного, зв’язати їх.
У світовій практиці існують різні підходи класифікації маркетплейсів.
Безсумнівно, потрібно знати про варіації комерційних платформ. Їх є три:
- Горизонтального типу. Надання продукції незалежно від її різновиду, проте обов'язкова наявність однієї загальної риси. Цей підвид дозволить придбати продукт не в одному певному магазині, а відразу в декількох аналогічних одночасно.
- Вертикального типу. Співвіднесення всієї продукції в одну і ту ж групу, однак вона може належати різним постачальникам. Як приклад можна взяти продаж смартфонів.
- Глобального типу. Можливість клієнтам здійснювати покупку декількох видів товару у різних постачальників.
Маркетплейси можна поділити на такі тематичні категорії:
- товари;
- послуги;
- інформація;
- інвестиції.
Залежно від того, де клієнт отримує послугу (онлайн або офлайн), виділяють 2 типи маркетплейсів:
- маркетплейс знаходять користувачі в мережі, а послугу користувач отримує офлайн. Наприклад, ви обрали товари в інтернеті, а забрали в магазині; або знайшли людину, яка погодилася вигуляти вашу собаку, і вона приїхала до вас додому;
- все відбувається онлайн, офлайн тільки доставка товарів, але і її може не бути. Наприклад, якщо мова про маркетплейси з продажу квитків. Покупку можна завершити онлайн, отримавши на пошту електронні квитанції. Або ж ви купуєте додатки онлайн і користуєтесь ними теж в інтернеті.
Зазвичай, маркетплейси надають місця для розміщення пропозицій, інструменти для комунікації, технічну та маркетингову підтримку всередині майданчика і часто платіжний функціонал. Також можливі додаткові послуги з пакування, доставки та навіть фотографування продукції.
Отже, головний фактор, який дозволяє відрізнити маркетплейс від звичайного інтернет-магазину, це безліч магазинів, що продають найрізноманітніші товари/послуги на одному сайті, де розміщується інформація про надані продавцями товари/послуги, а покупці отримують можливість зробити замовлення. Іншими словами, маркетплейс передбачає продаж товарів, які не належать власнику сайту, він виступає посередником.
Звісно, не безкоштовно - власники маркетплейсів беруть комісію і отримують доходи від реклами. При цьому крім магазинів на сайтах торговельних майданчиків можуть бути присутніми і прямі постачальники товарів.
Щоб отримати прибуток, компанія повинна монетизувати свій ресурс. Існують різні способи, які, в свою чергу, визначають види маркетплейсів. Монетизація через продаж:
- трафіку;
- лідів (заявок);
- дій;
- товарів і послуг;
- реклами;
- додаткових послуг.
Крім очевидної зручності і різноманітності вибору, у подібних торгових майданчиків є ще інші переваги. Відвідувачі великих маркетплейсів можуть порівняти ціни на потрібний товар в різних інтернет-магазинах. Функціонал більшості маркетплейсів дозволяє дізнатися про якість роботи конкретного магазину "на місці": якої якості був товар, як швидко його доставили і наскільки він відповідає опису. Цей фактор також дисциплінує продавців і сприяє підвищенню якості послуг.
Словом, шукати і замовляти товари на сайті торговельних майданчиків часто зручніше, ніж на сайтах розрізнених інтернет-магазинів. Великі сайти зазвичай підтримують всі способи оплати товарів і дозволяють повернути гроші, якщо товар виявився неякісним.
Сьогодні популярність маркетплейсів в Україні постійно зростає, а це значить, що покупки в інтернеті повинні стати зручнішими та швидшими. Будемо сподіватись, що конкуренція в цьому сегменті онлайн-бізнесу піде на користь всім - перш за все, покупцям.
P.S. Ми розібрались в чому різниця між інтернет-магазином і маркетплейсом. Тепер справа практики, ви можете перейти на наш сайт і перевірити свої теоретичні знання.
Стаття закінчилась. Питання залишились? Є що сказати? Напишіть коментар нижче.